Den norske legion

Detaljer:

Beskrivelse: Støttemerke

Årstall: 1941-1943

Materiale: Kobberlegering

Advers: DEN NORSKE LEGION

Funnopplysninger:

Funnet av: Tom-Arne Ullersmo

Dato: 2017

Fylke: Akershus

Kommune: Sørum

Type terreng: Dyrket mark

Den norske Legion ble opprettet 1.8.1941 og dimittert forsommeren 1943. I forbindelse med understøttelsen av Legionen (med vervekampanjer, feltmessig understøttelse, Frontkjemperkontor, ivaretakelse av etterlatte m.m.) ble det mulig for privatfolk å kjøpe et særskilt merke til støtte for Den norske Legion. Da jo Legionen opprinnelig var tiltenkt Finland er derfor merket utformet med det norske og finske flagget rundt en norsk stålhjelm og mottoet Den norske Legion. Lite ante vel legionærene selv at de skulle komme til Leningrad, riktignok med litt utsikt over Finskebukta ved klart vær; som en tidligere legionær har fortalt meg. Merket ble også produsert som en særskilt støtte-oblat. For en særskilt ekstra-avgift kunne man kjøpe en brev-oblat som på vanlig brevpost viste at en støttet Den norske Legion. På slutten av 1980-tallet/begynnelsen av 1990-tallet ble det produsert nye «Støttemerker». Denne gang til inntekt for minnesteiner reist over falne frontkjempere både ved Leningrad og ved den minnestein som er reist over falne norske skijegere i Rovaniemi.

Kilde: Samlerforum.net

 /></p>
				</div>
			</div><div class=