Tekst: Per Sibe
Torsdag 2.mai var det atter en gang duket for en spennende temakveld for medlemmer av Norges Metallsøkerforening. Denne gangen var tema gradering av mynt, og foredragsholder var igjen en av Norges fremste eksperter på området, nemlig Kjetil Kvist.

Kjetil holdt jo også foredrag for oss i fjor med stor suksess. Den gangen var temaet 17.mai medaljer, mens denne gangen var det gradering av gamle mynter som gjaldt. Et tema som absolutt er av interesse for oss metallsøkere, da gamle mynter er noe vi finner relativt mye av. Det faktum at kveldens taler også er veldig flink til å forelese om dette spennende temaet, gjør også sitt til at kvelden fort blir en høydare. Og Kjetil er i så måte utrolig dyktig. Du kan lese mer om, og av Kjetil her
http://www.gullmedalje.com
http://gullmedalje.blogspot.no
Og denne kvelden var ikke noe unntak. Gjennom to klokketimer ledet Kjetil oss gjennom mynthistorien vår, både historisk, geografisk og ikke minst ut fra et samlersynspunkt Det var nok mange denne kvelden som fikk noen aha-opplevelser. Undertegnede for eksempel måtte innse ganske tidlig på kvelden at dette var et felt som han ikke hadde det minste greie på. I motsetning til hva han hadde oppfattelsen av da han kom.

Men, på den annen side. Jo mindre man kan fra før, jo mer lærer man på en sånn kveld. Nå er det klart at over 1000 år med norsk mynthistorie er mye og helt umulig å lære mye om på noen få timer en slik kveld. Og med en lærer som Kjetil Kvist går jo disse få timene skremmende fort også.

(foto: Per Sibe)
Uansett, så hadde jeg betydelig mer kunnskap da jeg gikk enn da jeg kom. Og det er jo veldig greit å kunne bygge videre på. Er heller ikke i tvil om at det meste av kveldens publikum er enige i mine tanker her.
Gleder meg allerede til neste gang Kjetil beærer Norges Metallsøkerforening med et nytt besøk.














